Koninklijk predicaat voor familiebedrijf De Monnik

18 dec 2018, 19:49 Nieuws
img 20181218 193515
Mark Mensink
Koning Willem-Alexander heeft in persoon van de Overijsselse commissaris Andries Heidema dinsdagavond het predicaat 'koninklijk' uitgereikt aan directeur en eigenaar van De Monnik Dranken, Hans Olde Monnikhof.
Alleen de koning kan het predicaat toekennen. Het is strikt op naam en betekent dat de organisatie het predicaat koninklijk mag toevoegen aan de naam en de koninklijke kroon in het logo mag opnemen.
Om deze onderscheiding te ontvangen moet een onderneming aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet een onderneming minimaal 100 jaar oud zijn en op zijn gebied in Nederland, eerste of een zeer vooraanstaande plaats innemen. Hierbij wordt rekening gehouden met de grootte van het bedrijf, het aantal werknemers en de omzet.
Bovendien dient de bedrijfsvoering onberispelijk te zijn en moeten het bedrijf en haar leden van de directie te goede naam en faam bekend staan én van onbesproken gedrag zijn.

De Monnik Dranken

De Monnik Dranken is een 100% familiebedrijf dat in 1918 is opgericht door Hendrik Olde Monnikhof. Hendrik Olde Monnikhof begon met zijn lokale onderneming bier te verkopen in de buurt van Oldenzaal, waarbij hij de hondenkar als vervoermiddel gebruikte. Na de Tweede Wereldoorlog werd Hendrik Olde Monnikhof opgevolgd door zijn twee zoons Henk en Jan. Onder hun leiding werd de drankenhandel uitgebreid met meerdere vrachtwagens en vond een uitbreiding van het personeel plaats. In 1986 nam de huidige directeur Hans Olde Monnikhof, zoon van Henk, het bedrijf over en in 2014 treedt ook Luuk, de zoon van de huidige directeur en momenteel commercieel directeur toe tot het bedrijf. Met Luuk heeft de vierde generatie haar intrede gedaan in het bedrijf.
Het bedrijf startte lokaal in de omgeving van Oldenzaal waar het gedurende de generaties op verschillende locaties is gevestigd. Momenteel is De Monnik Dranken uitgegroeid tot een toonaangevende drankengroothandel en importeur van wijn en gedistilleerd die importeert op exclusieve basis voor Nederland vanuit meer dan 35 landen.
Het totale assortiment is breed en diep en bestaat uit circa 9.600 verschillende soorten dranken en drank aanverwante artikelen. De activiteiten van De Monnik Dranken zijn onder te verdelen in drie verschillende kernactiviteiten, namelijk: groothandel, importeur en merkenbouwer. De klantenkring bestaat onder andere uit groothandels, retailorganisaties, slijterijen, wijnhandelaren, speciaalzaken en horecagelegenheden uit heel Nederland.

Trots

Hans Olde Monnikhof vertelt: "Toen ik in 1986 de aandelen overnam van mijn vader en directeur werd hadden we inmiddels een eerste aanzet gemaakt tot nationale distributie. De jaren daarna hebben we dit kunnen uitbouwen, wat natuurlijk niet van de één op de andere dag ging. Ik ben dan ook trots op hetgeen dat we met zijn allen hebben opgebouwd gedurende de jaren. We hebben dit jaar al ons 100-jarig jubileum mogen vieren in oktober wat een absolute mijlpaal was voor ons bedrijf. Het predicaat 'koninklijk' maakt de cirkel rond."
Luuk Olde Monnikhof vult aan: "Het predicaat koninklijk is uniek en betekent veel voor ons familiebedrijf. Bij ons maken de mensen, de relaties met stakeholders en de merken het verschil. Deze geweldige erkenning is een blijk voor waardering voor eenieder die zich inzet of heeft ingezet voor het bedrijf. Uiteraard geeft ons dit ook heel veel energie om de toekomst samen met onze stakeholders op een goede en doordachte wijze vorm te geven."