Gemeente zet extra ambtenaren in om wachttijden te verkorten

Door wijzigingen in wetgeving en het inkoopmodel is het aantal meldingen bij het Maatschappelijk Plein in de afgelopen periode flink toegenomen, met name als het gaat om de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo).

In de eerste helft van dit jaar waren er bijna 900 Wmo-meldingen, waar dat er vorig jaar bijna 550 waren. Hierdoor duurt het ongeveer 9 weken voordat aanvragers antwoord krijgen.

De gemeente ziet zich genoodzaakt om extra capaciteit in te zetten om deze wachttijden te verkorten. Mocht het aantal meldingen blijven toenemen, dan wordt afgewogen of er nogmaals extra middelen worden ingezet of dat toenemende wachttijden acceptabel zijn.

Daarnaast brengt de invoering van een nieuw inkoopmodel voor Wmo en Jeugdzorg veel extra werkzaamheden met zich mee. Zo moeten veel klanten opnieuw geïndiceerd worden. Ondanks de extra capaciteit die wordt ingezet, maakt deze combinatie van factoren het moeilijk om de aantallen meldingen vlot op te pakken.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen